Åby IBK F16 2012/2013.

Engagemang - Motivation - Tålamod!

"Det var ingen som ville anmäla sig i min förening, så vi fick lotta fram vem som skulle åka på kurs, och det var jag som fick nitlotten så att säga.."

Publicerad 2011-09-07 18:23:35 i Allmänt

Min gode vän och domarkollega Magnus Nordahl och jag sätter oss ner för att prata lite om hans domarkarriär och syn på dagens daminnebandy. Det blir en trevlig pratstund med allt från roliga historier gällande Jihdes kommentarer på match, till utvecklingen inom daminnebandy genom åren. Nordahl har ett flertal VM bakom sig och även dömt både europacupen och SM-finalen -05.

Nedan följer intervjun:

Hur många år har du dömt innebandy?
- Jag började döma 1989, så det är alltså ca 22 år nu.

Vad fick dig att börja döma?
- Hehe, ja det är faktiskt en väldigt lustig historia. På den tiden så fanns det inte så mycket domare varpå förbundet meddelade oss att, om det skulle bli någon innebandy de året så var varje förening tvungna att ta fram minst två domare. Det var ingen som ville anmäla sig i min förening, så vi fick lotta fram vem som skulle åka på kurs, och det var jag som fick nitlotten så att säga.
 ...vilket även för mig in på en annan rolig historia som utspelade sig när jag och min kollega började döma på elitnivå och en av våra första matcher var med Pixbo. På den tiden var Pixbo fulladddat med vår tids landslagsspelare, bland annat den unga talangen Niklas Jihde. Pixbos tränare tyckte att vi var förskräckliga och för att citera honom så sa han något liknande som "att ha er som domare, är ett jäkla lotteri" varpå jag svarar honom lite glatt "ja, det var ju roligt att du säger så. Jag började nämligen döma genom att dra en nitlott"!  

vad är dina största meriter inom dömningen?
- Jag har dömt 5 VM-turneringar. Jag har även dömt europacupen och en Sm-final. Det jag tycker är min största merit är SM-finalen 2005 för herrar.

Varför anser du att en SM-final är bättre än en match i VM?
- Ja, sverige har ju varit i final alla gånger, så svenska domare har ju aldrig fått den äran att döma finalerna, så därför har det endast blivit bronsmatch i VM, vilket jag tycker är sämre än en SM-final med tanke på den svenska innebandyns kvalite.

Om du skulle berätta om ett ögonblick i din domarkarriär, där du tänkt att du aldrig skulle blivit domare, vilket skulle det vara?
- Det måste jag säga är semifinalen mellan AIK-Storvreta. Där gjorde jag och min kollega bort oss en del. Vi dömde bland annat bort ett mål för AIK, som i praktiken kunde varit mål. Det är en situation där Storvretas målvakt får en blackout och slänger ut bollen till Jihde som står två meter därifrån. Han gör mål på denna, vilket även kvitterar för AIK. Storvretas målvakt trodde att det var hans egen spelare han kastade ut till och jag dömer bort målet och blir därefter hatad av AIK supporters. Då tänkte jag bara "vad fan gör jag här. Kan inte någon bara rulla ut mig ur hallen, så att detta kan vara över"

Var det inte hemskt jobbigt att döma AIK i finalen, matchen efter?
- Njaa, det var en så pass stor match och uppståndelse så att jag tror inte att AIK brydde sig så mycket om oss. Det var 14000 personer i publiken och final i globen och då vill man ju gärna inte dra på sig någon onödig utvisning för snacket.  Det var en relativt lugn match och de enda tjafset där var, var när AIKs målvakt blir påsprungen av en egen spelare och tappar hjälmen. Jag blåser av pga detta och går ner i hörnet. Då följer målvakten efter och ska tjafsa, pga att han trodde det var en spelare från Storvreta och vill ha en 2-minuters utvisning. Jag tittar på honom med en konstig min och frågar "vem är du?" typ. Målvakten blir därefter informerad av sin egen spelare att han misstagit sig, och springer tillbaka..

Hur ser du på utvecklingen gällande daminnebandyn genom åren?
- Jag tycker att under de senaste 4-5 åren, så har det skett en stor förändring. Det är mer professionalitet och tjejerna är bättre tränade. Man ser också att många tränare från herrsidan har klivit över och tagit sig an damlag, vilket ju också visar på något! Givetvis så kan de alltid bli bättre då herrsidan fortfarande har den största uppmärksamheten, men det går framåt.  

Du har tagit steget tillbaka från elitnivån när det gäller dömningen och tränar nu IBK Alba som spelar i damernas division 1. Vilka fördelar har din kompetens som domare i ditt ledarskap?
- Om man räknar bort regelkunskap och liknande så måste jag säga att jag har ganska stora erfarenheter inom innebandyn generellt. Som domare ser man en hel del innebandy och snappar upp en hel del taktik genom åren.

Vad skulle du säga är "akilleshälen" inom daminnebandyn?
- Det beror ju på vilken nivå givetvis. Men till stor del så är det för de mesta tekniken. Det finns ju naturligtvis undantag, men rent generellt så behöver de tränas mer teknik.

Vad har du för tips till lag som vill utvecklas och komma på en bra placering i sina serier?
- Att spela ihop sig som lag är alltid viktigt. Alla måste känna sig delaktiga. Alla har någon form utav spetskompetens och det är viktigt som tränare att se till denna och använda denna på allra bästa sätt. Sedan gäller det även att vara proffessionella och gå mot samma mål. Ni måste tillsammans sätta upp ett gemensamt mål och därefter delmål som ni kan följa upp. Alla i laget måste vara införstådda i detta och dra mot samma håll.



Vi tackar Magnus för en trevlig pratstund och önskar honom lycka till med IBK Alba och dömningen!


Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Åby IBK F16 2012/2013. Engagemang - Motivation - Tålamod

I våras blev det bestämt att det skulle anmälas fler flicklag till seriespel säsongen 12/13. Flickor 16 och Flickor 15. Här kan ni följa oss på träningar, matcher och andra aktiviteter. Alla mellan åldrarna 95-98 spelar i dessa laget, och bättre sammanhållning får man leta efter! Under hösten kommer tjejerna att delta i både seriespel, SM, DM och övriga cuper såsom t.ex Gothia. Mycket information och resultat kommer att läggas upp här på bloggen, så glöm inte att kika in med jämna mellanrum. Engagemang - Motivation - Tålamod!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela