Åby IBK F16 2012/2013.

Engagemang - Motivation - Tålamod!

Ny vecka, nya möjligheter ...och ett boktips!

Publicerad 2011-09-05 14:07:53 i Allmänt

En ny vecka är på ingång och två träningstillfällen väntar. Vi har haft en matchledig helg och lite nytta har förenats med mycket nöjen under dessa två händelserika dagar. Jag vet med säkerhet att en del av oss har "dansat loss" och haft mycket roligt tillsammans. Nu är det allvar igen och vi går mot dagliga rutiner som skola och jobb, och sedan är det dags att ge 100% på träningarna om kvällarna . Viktigt att så många som möjligt nu infinner sig, så att vi verkligen kan komma ihop som lag och ge allt inför säsongen!

I höstmörkret vill jag även passa på att rekommendera en bok, som varit ute i bokhandeln ett bra tag nu. Boken heter Innebandypiraterna och är skriven av Sölve Dahlgren. Nedan följer ett litet utdrag av boken;

"Alla hade de hört talas om Karl-Anton “Kalle” Grönlund. Han var en legend i Helsingborg med omnejd. Som ung junior var han tunn som en sparris och ingen trodde att han ens skulle lyckas ta en plats i A-laget även om han hade viss blick för spelet och var envis som få. Han vägde för lätt och var inte tillräckligt snabb. Men med hjärta och vilja hade han efter flera års hård träning lyckats etablera sig i seniorlaget. De flesta hade gett upp efter ett år eller två utan att få spela speciellt många minuter. Men inte Kalle, han kämpade vidare. För varje säsong som gick blev han bättre, han gjorde aldrig ett dåligt byte eller en oinspirerad träning. Han lade på sig muskler och han hatade att förlora. Kalle var en slitvarg – och en ensamvarg.
Vid 27 års ålder var han en etablerad elitseriespelare, lagkapten i FCH och den som alla såg upp till. Han blev uttagen i det svenska landslaget och gjorde succé i sin första landskamp. Hans kontrakt gick ut och han fick anbud från flera svenska klubbar. Han nappade på ett proffskontrakt från en schweizisk klubb.
Men nu var det över sex år sedan han hade lagt av. Beskedet hade kommit efter en säsong där allt verkade ha rullat hans väg och succé med ligaseger och guld i Schweiz, enligt rapporterna. Det sas att han hade tappat motivationen. Han hade ingen lust att spela innebandy.
Vad som egentligen låg bakom spekulerades det vilt i. En del pratade om alkoholproblem eller rentav tyngre droger. Men Kalle hade aldrig synts ute på krogen. Han hade aldrig festat hårt som många lagkamrater eller ridit på att vara idrottskändis i en liten stad. Han tog hand om sin kropp och var en renlevnadsmänniska som möjligen unnade sig en pizza eller en kebab några gånger per år."

Nedan följer även några frågor ställda till Dahlgren:
Hela intervjun och mer info hittar ni på:
www.solvedahlgren.se


När började du skriva?
- Jag skrev "mini-böcker" redan när jag var 7-8 år och började några år senare fylla hela skrivhäften med berättelser. Sedan har jag skrivit till och från under hela mitt liv. Under en period höll jag på mycket med tecknade serier, något som säkert också påverkat mitt sätt att skriva.

Vilken bakgrund har du inom innebandyn? Har du spelat själv?
- Jag har spelat innebandy i div 5 under nästan två säsonger. Jag brukar säga att varken talang eller tid räckte till men sanningen är nog att det främst var talangen som brast. Jag provade även på att vara coach under vissa matcher. Men den främsta erfarenheten av innebandy har jag vid sidan om planen då jag dels bevakat innebandy åt NST (Nordvästra Skånes Tidningar) under många år och sedan jobbade med förbundets tidning Svensk Innebandy på Egmont. Jag har även suttit i styrelsen för Vv84, FC Helsingborg och Skånes Innebandyförbund. Jag var med i projektorganisationen kring VM i Sverige 2006 och ansvarade för mediafrågor, har även jobbat med SM-finalen 2005-2007. Därmed har jag haft förmånen att möta mängder av innebandymänniskor. Alltifrån spelare, ungdomsledare, elittränare till supportrar och andra. Det har gett mig perspektiv på hela kedjan från pojklag till landslag. Idag har jag lämnat alla dessa uppdrag, men erfarenheter och kontakter finns kvar.

Bygger personerna i InnebandyPiraterna på verkliga personer?
- Nej, ingen av personerna finns på riktigt. Däremot har jag lånat egenskaper från både mig själv och andra jag träffat. Man kan nog säga att Anton, Brian, Charlie och de andra är en mix av flera olika verkliga personer. Jag har fått mycket inspiration från sådant jag sett och hört under snart 20 år inom innebandyn.


Boken går att köpa på:
http://www.adlibris.com/se/searchresult.aspx?search=quickfirstpage&quickvalue=innebandypiraterna


Sedan vill jag även passa på att tacka Petra för den fina komplimangen om jobbet på bloggen och även redigeringen av bilderna! Tack så mycket!

Kommentarer

Postat av: malmöspelare

Publicerad 2011-09-05 23:28:47

Tack för en superbra blogg! Vi är några spelare i vårt lag som följer den varje dag! =)

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Åby IBK F16 2012/2013. Engagemang - Motivation - Tålamod

I våras blev det bestämt att det skulle anmälas fler flicklag till seriespel säsongen 12/13. Flickor 16 och Flickor 15. Här kan ni följa oss på träningar, matcher och andra aktiviteter. Alla mellan åldrarna 95-98 spelar i dessa laget, och bättre sammanhållning får man leta efter! Under hösten kommer tjejerna att delta i både seriespel, SM, DM och övriga cuper såsom t.ex Gothia. Mycket information och resultat kommer att läggas upp här på bloggen, så glöm inte att kika in med jämna mellanrum. Engagemang - Motivation - Tålamod!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela